vrijdag 12 februari 2016

DONDERDAG 12 feb : naar school en op stap in saly

Vandaag ben ik terug naar school geweest en heb ik eerst arabiche les gevolgd. Ik heb de cijfers opgeschreven in het arabisch. Dat is moeilijk. Daarna hebben we weer lekkere thieboudienne gegeten (rijst met vis). En in de namiddag zijn we naar de zee geweest. 
We gingen wandelen langs de zee en wilden gaan zwemmen in een hotel (ik heb eczeem en kan niet in het zout water van de zee zwemmen want dat piekt heel erg aan mijn benen) waar mama ook met Jannes geweest is. Maar alles was verwoest door de zee: het strand weg, zeewater in het zwembad, het wandelpad kapot, de gebouwen kapot, de palmbomen om.
Mama vertelde dat dat komt door de opwarming vaan de aarde. Bij ons is daar nog niet veel van te merken maar in de armere landen zoals in Afrika kan je al goed zien dat de zee dichterbij komt en alles stuk maakt. Ze moeten grote dijken bouwen maar er is geen geld voor en misschien zal het ook niet helpen. Gelukkig is miss Mossy er bij ons op school om ons te leren zorgen voor de aarde, vooral voor de mensen die daardoor erge problemen krijgen, zoals hier in Senegal. Want zelfs in de winter (nu) is het hier veel te warm, meer dan 30 graden, ook ' s nachts, en dat is niet goed. 
Het is erg dat al die mensen die in de hotels werkten, nu geen werk en dus geen geld hebben.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten